Kanizsai Tóth Csaba cégvezető - FÁN Group Kft.

A FÁN Group Kft. Szaknagykereskedelmi Cégcsoportnak vallja magát. Mit takar ez a megnevezés? Miben különböznek, miben többek, jobbak hasonló nagykereskedelmi társaiktól?

 A „FÁN” szó a „friss árú nagykereskedelem” szavakat rejti. Külföldön a nemzetközi piacon, jellemzően Ausztriában szaknagykereskedelmi ágazatok jöttek létre. Van olyan nagykereskedő, aki például csak italt forgalmaz, mások frissárúval, vagy nehézáruval kereskednek. Azt látjuk, hogy ebbe az irányba halad a magyar piac is. Mi kifejezetten frissárú kereskedelemmel és forgalmazással foglalkozunk.

 

Termék palettájukon kezdetektől jelen vannak és egyre meghatározóbbak a saját márkás termékek. Mi a véleménye a márkaépítésről? Miért tartják fontosnak saját márkák kialakítását?

Annak idején, amikor az ország az EU-hoz csatlakozott, a multik hozták magukkal ezt a kategóriát. A nagykereskedők e téren egy kissé hátrányba kerültek, mert a fogyasztó betérve egy-egy kereskedelmi egységbe, egyre inkább sajátmárkás termékekkel találkozott. Éppen ezért tartottuk fontosnak, hogy a cégcsoportunknak legyen egy nagyon erős bázisa, saját márkája, ami nem arról szól, mint a multiknál. Náluk jellemzően alacsony az ár és a minőség. Mi azt tűztük ki stratégiai célként, hogy nagyon stabil magas minőségű termékeket adjunk közepes áron. Ezt később évről-évre fejlesztettük, így a kezdeti 30 után, ma már 130 ilyen saját márkás termékkel büszkélkedhetünk.

 

Milyen szempontok szerint választank márkanevet? A fogyasztó felé milyen előnyökkel jár, ha saját márkás terméket vásárol?

 A brand-ek, a márkatermékek nagyon erősen támogatottak marketing-oldalról, különféle online terekben, írott és elektronikus sajtóban, televíziós reklámokban jelennek meg, egyes cégek ezekre milliárdokat költenek. A sajátmárka ilyen típusú támogatást nem kap, ráadásul ami egy márkát futtatni enged, az a tradíció, mellyel a sajátmárkás termékek még nem rendelkeznek.

Nagyon fontosnak tartottunk, hogy elkülönítsük a termék-típusokat, és ezek különböző márkanevekkel legyenek ellátva. Ez a fogyasztókat is jobban el tudja igazítani. Sajnos a magyar fogyasztó a sajátmárkát az alacsony árral és alacsony minőséggel kapcsolja össze. Nekünk fontos, hogy minden termékünk megegyezik a gyártó beltartalmával. Például a Lotti Túrót nekünk a Tolna Tej gyártja, a Tolna Tej Túró teljes egészben megegyezik a Lotti Túróval, de említhetnénk a trappista sajtot is: a Lotti Trappista Sajt teljesen megegyezik a Tolle Trappista Sajttal. Fontos víziónk, hogy a fogyasztóhoz eljuttassuk azt az üzenetet, mely szerint a sajátmárka nem egyenlő az olcsó és rossz minőséggel, hanem még mindig olcsóbb, mint a márkatermék, de minőségben nagyon magas kvalitású terméket tudunk a fogyasztó asztalára tenni.

 

Egy szakmai megbeszélésen pár évvel ezelőtt egy osztrák kereskedő dinasztia legidősebb tagja azzal kezdte előadását, hogy egy hosszútávra tervező, korrekt kereskedő együtt sír, vagy nevet a beszállítóival, termelőivel. Mi a véleménye erről a megállapításról?

 Ez egy jó filozófia. Mi is eszerint működünk. Nem is terheljük túl gyártóinkat olyan kondíciókkal, melyeket nem márkaépítésre használunk. Nálunk a profit egyértelműen az árrés-tömegből fakad és nem abból, hogy a gyártót kvázi „lehúzzuk”. Ha árváltozás történik, akkor mi azt elfogadjuk, mert érzékeljük, hogy a gyártó költségnövekedése nem hagyható figyelmen kívül, ha azok ész érvekkel alá vannak támasztva.

Ma már a fogyasztói trendek és a szokások is abba az irányba mennek, hogy a fogyasztó igenis a magasabb minőség irányába tekint. Érdekes történet a hentesárú fronton a húsvét és a szilveszter. Mindig azt figyeljük, hogy például húsvétkor egy hagyományos érlelésű parasztsonkát visz-e el a vásárló, vagy egy agyon pácoltat. És mindig azt látjuk, hogy az igények a magasabb minőség felé haladnak. Abban hiszek, hogy mi nem csak kereskedők vagyunk. Alkotni is szeretünk. Az értékalkotásban, az értékteremtésben nagyon elkötelezettek vagyunk. Ezért is örültem, amikor először rátaláltam az Érték és minőség Pályázatra. Nekünk pont ilyen kommunikációs eszközre van szükségünk. A díj és az átadás módja, hogy a Parlamentben vehetjük át az oklevelet és a trófeát, a hozzá kapcsolódó sajtó egyértelműen tudja építeni a mi márkánkat. A védjegy használata pedig a fogyasztó számára értékes üzenet, amely azt erősíti, hogy a magas minőség ma és holnap is az marad.

 

Most sűrű az eseménynaptáruk, az Érték és Minőség Nagydíj Pályázat parlamenti eredményhirdetése után saját szakmai konferenciájukon fogadták partnereiket. Hogyan tudnak tovább építkezni?

Nagyon pozitívan értékeltük, hogy agrárminiszter úr is részt vett és megnyitotta a konferenciát. Ez rendkívül pozitív üzenetet hozott az iparágnak. Két éve nem találkozott a szakma, így nagyon jó volt végre újra találkozni. Olyan gondolatokat hoztunk magunkkal, és olyan jól fel tudtuk építeni a szakmai munkaprogramokat, hogy megint adott egy pluszt a kollégáknak, akik – ebben biztos vagyok – az itt hallottakat a következő évtől napi munkájukba tudják integrálni. Minél több és szélesebb információt tudunk begyűjteni, annál sikeresebbek lehetünk.